Wie in de jaren 60, 70 of 80 van de vorige eeuw een nieuwe wagen kocht sprak nooit over die amper 4 jaar te houden, de meeste eigenaars kochten deze wagen om ze te laten opbrengen en dat kon alleen maar door ze door te houden nadat de lening was betaald. Dus de meeste van die wagens werden pas na een goede 10 jaar doorverkocht en dan nog ging deze wagen in handen van de nieuwe eigenaars nog eens 5 a 8 jaar door.
Zelfs medio jaren 80 tot 90 zakte de inruiltijd voor een wagen naar 7 a 8 jaar en de meeste wagens haalden makkelijk een levensduur van 20 jaar voordat ze naar de schroot gingen.
Snel vooruit naar 2020 en de opkomst of zeg maar het gedram van de overheid om elektrisch te gaan rijden.
Omwille van allerlei fiscale formules houden meestal bedrijven hun wagens niet langer dan 4 a 5 jaar wegens afschrijving maw boekhoudkundige druk om kosten te maken om aftrekposten te creëren.
Meestal komt die wagen dan terecht op de particuliere markt maar door steeds sneller veranderende technologie vooral in de elektrische wagens worden zelfs recente benzine en diesels op de boot richting Afrika of Zuid-Amerika gezet.
Vandaag anno 2025 zijn we precies zelfs wegwerpwagens aan het produceren.
De kwaliteit van de elektrische wagens is ver beneden alle pijl, door de zware batterijen moet er gewicht bespaard worden op al het andere, van carrosserie tot interieur.
Wie al eens een ongeval gezien heeft en of meegemaakt heeft met een moderne wagen na 2020 weet waarover men spreekt.
Bij contact spat de wagen zowat uit elkaar, de plastieken en composiet onderdelen van de carrosserie vliegen je om de oren.
Maar je moet zelfs geen ongeval hebben gekregen met zo een wagen om te merken dat een merk als Mercedes lang geen kwaliteit meer levert.
Materialen om het dashboard te bouwen zijn flinterdun en men kan ze makkelijk indrukken, idem voor de deuren en knoppen. De knoppen die vaak van aluminium waren zijn nu van gewone kunststof. Instrumentenpaneel is nu gewoon een Ipad voor je neus geplakt en de interieur verlichting lijkt wel rechtstreeks van de Ikea te komen, je weet wel van die goedkope ledverlichting aan 1 euro per meter.
Een reservewiel heb je ook niet langer en sommige hebben zelfs geen krik meer maar een spuitbus met schuim om je banden op te pompen op voorwaarde dat het lek niet te groot is.
En dat allemaal onder het excuus de planeet te redden.
Maar zeg nu eens zelf.
Hoe redden we de planeet dan wel?
In ieder geval niet door wegwerpwagens te promoten.
Naar mijn mening hou je best je wagen zo lang mogelijk door, zelfs langer dan 15 jaar.
Zo worden er minder nieuwe wagens geproduceerd en dus ook minder rauwe materialen uit de grond getrokken.
Maar de overheid en vooral veel groene mensen doen net het omgekeerde.
In hun race naar zogenaamd net zero, betekende dat we geen uitstoot van Co² meer hebben is het blijkbaar wel goed om ervoor te zorgen dat heel de wereld per direct elektrisch gaat rijden.
Probleem is dat elektrische wagen gewoon economisch geen meerwaarde meer hebben na 10 jaar. Veelal omdat de batterij na 10 jaar vaak versleten is waardoor de wagen geen enkele waarde meer heeft gezien de kost van een nieuwe batterij zoveel is als een nieuwe wagen.
Ze gaan zelfs geen 10 jaar mee aangezien de software en technologie in de wagen binnen 1 a 2 jaar al kan zijn verouderd. Opletten of de wagen kan na 5 al geen nieuwe updates meer ontvangen.
Kortom het is absurditeit troef.
Wegwerpwagens, neen dank u.
コメント