top of page

Q8 Elektrisch, waarom het niet werkt.

Foto van schrijver: Nico VansimpsenNico Vansimpsen

Bijgewerkt op: 20 aug 2024

Audi Brussel en het Q8 debacle.

Ik vraag mij af als de Audi fabriek het Maserati logo zou hebben of er dan ook zoveel ophef zou zijn?



Als ik mij niet vergis zijn de goedkoopste versies van de Q8 om en bij de 100.000 euro afhankelijk van de versies te je kan en of wil betalen. Komt er nog eens bij dat mensen die dit soort budget te spenderen hebben er toch graag een V6 of V8 symfonisch orkest bij willen en is het enkel snel optrekken vaker bijkomstig om nog niet te spreken van de erbarmelijke actieradius van amper 300 km op één lading.

Mensen die zulke budgetten kunnen uitgeven zijn ook vaak heel drukbezette mensen die geen tijd hebben om uren aan een laadpaal te hangen om hun bolides te laten bijladen.

Dus om dit artikel niet te lang te maken.

Zou Audi Brussel niet eerder wagen produceren die de consument wil ipv te luisteren naar een overheid die iedereen elektrische wagen door de strot wil rammen?

Daar knelt volgens mij de grote teen in de kleine schoen.

Anno jaren voor 2010 maakten autobouwers wagens op maat van wat de vrije markt wilde hebben, het mooiste voorbeeld daarvan zagen we bij merken als Nissan en Toyota die de Amerikaanse markt veroverden met kleine zuinige betrouwbare wagens en zo grote merken met hun benzine verslindende motoren ten einde bracht.

30 jaar later strijden we ongeveer dezelfde strijd met als uitzondering dat we van beter naar slechter gaan.

Onder het voorwendsel van klimaat doet men de consumenten geloven dat elektrische wagen beter zijn voor het milieu en klimaat, de overheid houdt echter geen rekening ermee dat de hedendaagse generaties beter zijn geïnformeerd dan ooit te voren en dat veel informatie goed beschikbaar is en dus helemaal niet wil kiezen voor dure wagens die enkel de happy few kan betalen laat staan wagens die amper rijbereik hebben en constant moeten geladen worden om nog niet te spreken van de restwaarde van de elektrische wagens afhankelijk van de kwaliteit van de batterij. Wanneer de batterij is versleten is ook de wagen versleten en gezien een batterij minstens 7% per jaar verlies heeft, heeft men na amper 5 jaar nog maar 50% van de oorspronkelijke capaciteit over, dus neem een wagen van 8 jaar zal nog amper 20% kunnen laden. Maw een elektrische wagen is na 10 jaar zo goed als versleten en economisch afgeschreven.

Allemaal redenen waarom voorlopig thans producenten van elektrische wagens ten dode zijn opgeschreven, tenzij de transitie langzaam en innovatief kan verlopen, niet dus op het tempo dat organen als de EU voorschrijven.

Het volgende probleem is loonkost.

België heeft één van de allerhoogste loonkosten van de wereld, dus hier produceren kost zo al handenvol geld, vandaar ook de keuze in overeenkomst met de overheid en vakbonden om een zeer duur model hier te produceren. Helaas zoals ik al eerder aangaf, voor 100.000 euro wil ik dat symfonisch orkest van die V6 en V8 horen, en zeg nu eens eerlijk, dat digitale via luidsprekers is gewoon niet hetzelfde als een echte motor horen brullen.

Helaas voor wie graag droomt denk ik ook dat met de huidige loonkosten en voorwaarden het produceren van wagens in België is gewoon ten dode opgeschreven. Zowel voor brandstofmotoren als voor elektrisch, beide producties zullen op termijn verdwijnen zoals we hebben gezien bij Renault en Ford.

En als we links mogen geloven is er nooit geen enkel probleem, iedereen zal een royale uitkering ontvangen waarna velen de rekening zullen maken en trachten om nooit nog te werken aangezien het niet meer dan eerlijk is in ons landje om evenveel pensioen te krijgen gewerkt of niet. Maar dat is een ander verhaal op zich.



1 weergave0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentários


bottom of page